SKC Desi - verkkokauppa pystyyn parissa päivässä

Verkkokauppa parissa päivässä

Korona muutti kevättalvella 2020 yhdessä yössä monen yrittäjän arjen. Näin kävi myös Jarmo Mustoselle. Ilmanvaihto- ja kattoremontit vaihtuivat nopealla aikataululla käsidesien ja hygieniatuotteiden maahantuontiin ja niille tarvittiin verkkokauppa, mielellään jo eilen.

Vaikka Jarmo Mustonen on rutinoitunut yrittäjä, hänellä ei ollut aikaisempaa kokemusta verkkokaupasta. Yhteistyössä Revulonin kanssa aloitettiin sopivan alustan ja ratkaisun etsiminen.

Revulonin toimitusjohtaja Jukka Saario kertoo, että verkkokaupan ensimmäinen versio perustettiin nopealla aikataululla. Tarkoituksena oli saada kauppa käyntiin, tilauksia ja liidejä sisään ja rakentaa monipuolisempi verkkokauppa myöhemmässä vaiheessa, jos sille olisi tarvetta.

Verkkokaupan kautta asiakas pystyi tekemään tilauksia ja pyytämään tarjouspyynnön. Ensimmäisessä versiossa ei ollut mahdollisuutta ostosten maksuun vaan tilauksen mukana lähti lasku.

Verkkokauppa toteutettiin WooCommercella. Avoimen lähdekoodin ansiosta verkkokaupan perustaminen WooCommercella oli erittäin kustannustehokas ja käytännöllinen ratkaisu tilanteessa, jossa kauppa piti saada pystyyn päivissä. Verkkokaupalla myös testattiin, mitkä tuotteet myivät ja mitkä eivät.

”Aikataulupaine oli kova. Aloitimme uuden verkkokaupan rakentamisen loppukeväästä, kauppa kävi samaan aikaan hurjaa tahtia eikä meillä ollut aikaa hieroa ratkaisua loputtomiin.”

Jarmo Mustonen, toimitusjohtaja, SKC Desi Oy

Räjähti käsiin

Jarmo Mustonen. Kuva: Markus Hänninen

Tuotteiden kysyntä räjähti käsiin. Verkosta ostettiin etenkin käsidesiautomaatteja ja käsidesiä, eikä sisään tulevissa tilauksissa pysytty perässä. Valtava suosio johti siihen, että verkkokauppa 2.0 piti pystyttää myös kiireellä. Uudessa verkkokaupassa oli oltava laskun lisäksi myös mahdollisuus maksaa ostokset.

Seuraavassa verkkokaupassa päädyttiin PrestaShopin alustaan. Se mahdollisti monipuolisemman verkkokaupan rakentamisen. Viennin takia uuteen verkkokauppaan piti saada myös kieliversiot.

– Aikataulupaine oli kova. Aloitimme uuden verkkokaupan rakentamisen loppukeväästä, kauppa kävi samaan aikaan hurjaa tahtia eikä meillä ollut aikaa hieroa ratkaisua loputtomiin, Mustonen muistelee.

Kehitysvaiheessa huomattiin, että verkkokauppaan piti rakentaa järjestelmä, jonka avulla myyjät pystyivät käyttämään kauppapaikkaa myös sisäisen myynnin välineenä. Kenttämyyjät syöttävät tilauksen suoraan verkkokauppaan. Sieltä se menee samaa putkea pitkin varastoon, pakkaamoon ja laskutukseen, kuin suora verkkokauppaostoskin.

Verkkokauppaan lisättiin myös lisämyyntiä helpottavia moduleita. Kauppa esimerkiksi suosittelee ostoskorivaiheessa asiakkaalle tiettyjä lisätuotteita. Tämän lisäksi järjestelmä yhdistettiin Postin SmartShip -tilausjärjestelmään, koska pakettikortteihin liittyvä trafiikki haluttiin minimoida.

– Kiireisimpinä päivinä lähettämöstä lähti montakymmentä pakettia päivässä ja pakettikorttien täyttämiseen tuhraantui turhaa aikaa. Nyt tiedot menevät suoraan postin järjestelmään ja kone tulostaa valmiiksi täytetyn pakettikortin, Mustonen kertoo.

Pelkän verkkokaupan myyntiä on vaikea arvioida sisäisen käytön takia, mutta verkkokaupan ansiosta nollamyynti kipusi satoihin tuhansiin euroihin vain muutamassa kuukaudessa.

Verkkokaupan rakentamisen lisäksi Revulon on vastannut SKC Desin markkinoinnista sosiaalisen median kanavissa.

Tutustu tarkemmin: www.skcdesi.com